Hvor effektivt er hjemmetræning?

Jo, du er tykfobisk.

Selvfølgelig er du tykfobisk. Det er vi næsten alle sammen.

 

Test dig selv nedenfor.

 

Vi er mennesker og vi lever i en diætkultur. Vores menneskelige hjerne er udviklet til at kategorisere ting som “godt” og “dårligt. Det er helt forståeligt, hvis du har kategoriseret dét at være tyk som noget “dårligt” og dét at være slank som noget “godt”. Det hedder implicit bias, og er en ubevidst sæt af holdninger omkring en gruppe af mennesker som vi hver især udvikler tidligt i livet. Du har også implicitte bias’. Og ja, det er møg-ubehageligt at blive gjort opmærksom på, at man er tykfobisk, når man ikke vil være det!

 

Men jo mere du føler dig angrebet og har lyst til at råbe “nej jeg er ej!” jo større sandsynlighed er der for, at det rammer noget i dig, som du ikke selv er bevidst om.

 

 

Test dig selv: Er du tykfobisk?

 

Fakta er, at der er en overvejende statistisk sandsynlighed for at du ér tykfobisk!

 

Hvis du ikke tror på mig, så kan du tage denne test udviklet af Harvard University for Project Implicit, hvor du kan teste dit eget bias overfor forskellige grupper – blandt andet vægt. (Testen foregår på engelsk)

 

I denne test scorede 65% af over 1,1 million respondenter, at de havde en let til stærk automatisk præference for tynde mennesker fremfor tykke mennesker. 15% havde ingen eller en minimal præference og blot 9% havde en let til stærk automatisk præference for tykke mennesker fremfor tynde mennesker.

 

Og det er på trods af, at 40% af respondenterne angav at de ikke (bevidst) havde en præference for tynde eller tykke mennesker.

 

Statisktisk set, er du altså tykfobisk. Også selvom du ikke synes at du er det.

 

Jeg har selv taget testen og er også tykfobisk.

 

Det er møg ubehageligt at få at vide, men ikke overraskende, når man tænker på det diætkultur-samfund vi lever i.
Husk på, at implicit bias er ubevidst og at det ikke er fordi du ønsker at knytte forskellige moralske værdier til forskellige kropsstørrelser.

 

Hvad betyder det at du er være tykfobisk?

At være tykfobisk betyder ikke, at du ikke kan lide tykke mennesker eller at du ikke synes tykke mennesker har lov til at have rettigheder eller lov til at være her.
Det betyder blot, at du ubevidst har koblet én moralsk værdi til dét at være slank og en anden moralsk værdi til det at være tyk.
Og når et helt samfund overvejende laver denne moralske kobling, resulterer det i systemisk diskrimination af tykke mennesker.

 

Problemet ved at implicit bias er, at vores bevidste handlinger ofte baseres på ubevidste tanker. Det er derfor, at det fx. er sværere at få et arbejde eller at blive taget seriøst ved lægen, hvis man er tyk.

 

Det er ikke noget DU personligt har skylden eller ansvaret for. Du har været eksponeret for en diætkultur der har formet dine implicitte bias overfor blandt andet mennesker af forskellig størrelse.

 

Der er desværre endnu ikke research der tyder på, at man faktisk kan ændre sit implicitte bias, da det er ubevidst.

 

Hvad kan du gøre?

Så hvad kan du personligt gøre, når du faktisk ER tykfobisk, selvom du slet ikke ønsker at være det?

 

LYT!

 

Lyt til dem, der lever med daglig diskrimination på grund af deres størrelse. Lyt til hvad de fortæller. Vis dem, at du anerkender dem og gerne vil lytte. Og selvom tonen i debatten kan være hård og det kan føles ubehageligt, så prøv alligevel at være i det. At rumme det, deres historier og din egen rolle.

 

Lyt også til dig selv og vær opmærksom på dine egne tykfobiske tanker når de dukker op. Måske de endda er rettet imod dig selv. Sid med dem, udforsk dem, stil spørgsmål til dem. Du kan ikke fjerne dem, men du kan være nysgerrig og spørge ind til dem, når de dukker op.

 

Selvom disse handlinger det ikke ændrer på dit eget implicitte bias, kan øget opmærksomhed på vores eget tankemønster og hvordan det kommer til udtryk måske gøre, at fremtidige generationer kan vokse op uden at blive eksponeret for det i samme grad, og dermed kan de undgå at arve vores implicitte bias.

 

Du kan også vælge at skubbe til din bevidste overbevisninger ved at læse om, hvorfor det er misforstået at tro, at det er usundt at være overvægtig.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Hvor effektivt er hjemmetræning?