Dagens træning

Mine 5 bedste råd til at holde motivationen: Nr. 4

Råd #4: Spar på viljestyrken!

Viljestyrken er som en muskel, den kan trænes til at blive stærkere. Men den kan også udtrættes, hvis man bruger den for meget. En af de kommentarer jeg oftest får her på bloggen, på Instagram og på mailen er “Jeg ville ønske at jeg havde din viljestyrke!”
Guess what, you can :) Den skal bare trænes, præcis ligesom dine muskler..

For at kunne bruge og træne din viljestyrke, skal du have styr på dit meningsfulde mål (Råd nr. 1)

Skærmbillede 2015-12-30 kl. 07.29.52

Dernæst skal du begynde at indarbejde nogle nye vaner (Råd nr. 3). Alene dette, vil være hårdt arbejde for din viljestyrke, og derfor anbefaler jeg, at du i den første periode, ikke udfordrer den mere end nødvendigt. Lad være med at tage på cafe med veninderne der skal have brunch, og tro, at du bare kan nøjes med en kop kaffe. Det vil være rigtig hårdt arbejde for din viljestyrke, at holde igen i sådan en situation, hvis ikke dine vaner er blevet omlagt endnu. Først når de er ændret, efter ca. 14 dages diæt for de fleste, kan du langsomt begynde at udfordre din viljestyrke yderligere.

På diæt kan jeg fx. sagtens tage på café og nøjes med en kop kaffe, i bio uden at spise slik eller til fest uden at drikke. Men det er udelukkende fordi jeg ved med mig selv, at jeg aldrig nogensinde kunne finde på at bryde diæten og liiiige skulle smage det ene eller det andet. Det er ikke engang en mulighed i min hjerne. Og derfor kan min viljestyrke slappe af, lige indtil der (måske) kommer en eller anden indskydelse som jeg har lyst til at følge. Sker det, slår viljestyrken til: Den er stærk, den er udhvilet og den siger “NEJ” så tydeligt og overbevisende, at indskydelsen på et splitsekund forsvinder igen. Og så fortsætter jeg med at cruise stille og roligt derudad, med hjælp fra mine gode vaner.

Det er helt essentielt at du ikke begår fejl (og fx. bryder din diæt) i den første periode. Det vil lære din hjerne at du ikke holder fast, hvis bare den plager dig længe nok. Det vil svække din viljestyrke, fordi den bliver træt bare ved tanken om, at den skal arbejde hårdt hver eneste dag i månedsvis. Hold fast fra starten!

Skærmbillede 2013-10-07 kl. 12.48.52

Jeg håber meget, at i får noget ud af mine små råd :)

Det 5. og sidste råd kommer i morgen, og handler om, hvordan du sikrer dig at du undgår at skulle stoppe op og starte forfra igen og igen. Stay tuned! :)

// Amanda Louise
(Indlægget kan indeholde affiliate links)

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dagens træning