1. juledag

Mine 5 bedste råd til at holde motivationen: Nr. 3

Nu har du forhåbentlig fået opstillet både et hovedmål og en række delmål.
Og så er det blevet tid til det tredje råd i denne lille serie :) Dette råd vil ikke blot hjælpe dig med at holde motivationen høj, det vil også kunne tage dig hele vejen fra start til mål!

1275673_593684964022532_795621246_o

Råd #3: Vanens magt – Træn din hjerne!

Det er faktisk muligt at træne sin hjerne til at være en stærk medspiller på fx. en diæt!

Det handler om at lære at arbejde med sin hjerne og sine instinkter, i stedet for imod dem. Først og fremmest skal man have en vis forståelse for hjernen og kroppen… Begge vil (hvis de fungerer optimalt) gerne beskytte os imod at dø af sult, og det er meget “angstprovokerende” for kroppen at være i et stort kalorieunderskud. Vores kroppe ret er interesserede i, at vi spiser nok og bevarer den fedtprocent vi nu engang har fået opbygget. Så snart energiindtaget sænkes, vil krop og hjerne straks gøre alt hvad de kan, for at få dig til at spise mere!

Dette gælder i særdeleshed ved mere hardcore diæter med et stort kalorieunderskud som fx. en konkurrencediæt for en bodybuilding/fitnessatlet, men det er faktisk den samme grundlæggende mekanisme der gør sig gældende når man “bare” går i et lettere kalorieunderskud, eksempelvis i forbindelse med opfyldelsen af nytårsforsættet ;)

large2

Så hvad sker der typisk 1-3 dage inde i en diæt eller skrap slankekur?
Din lugtesans og din smagssans bliver skærpet. Du bliver lidt mere doven, og sparer på den energi du indtager, ved at sidde mere stille og – nærmest ubevidst – undgå unødig fysisk aktivitet. Og så tænker du muligvis på mad hele tiden.

Hjernen og kroppen er vanedyr, og når du ændrer på dine vaner, mærker de det med det samme, og forsøger at få dig til at rette ind og gøre som du plejer. Min oplevelse som kostvejleder og personlig træner er, at det som regel er dette, der spænder ben for os, når vi forsøger at ændre på vores kost eller træningsvaner.

Men samtidig er det denne trang til “at gøre som vi plejer” der kan blive vores største fordel, og det der kan hjælpe os med at cruise let og elegant, hele vejen i mål.

Hvordan det?

Jo, hvis du holder fast igennem den første tid, igennem din krop og hjernes endeløse forsøg på at overtale dig til at indtage den sandwich/kage/øl/lakrids/etc., hvis du virkelig beslutter dig for at stå fast, kæmpe imod og sige højt og rungende NEJ til trangen og stemmen… Så forsvinder den.

large

For mig tager det som regel omkring 14 dage. Og de 14 dage er hårde. Det kræver fokus, viljestyrke og overskud at holde fast igennem dem. Og det mindste lille sidespring vil give trangen fornyet styrke, og så kan du starte forfra. Og denne gang vil det være sværere, for nu har du lært din hjerne, at bare den råber og skriger længe nok, så giver du efter.

Men hvis du kan holde fast og nå igennem, hele vejen ud på den anden side, så kræver det en minimal indsats at holde fast. At gøre som man nu gør er blevet en vane, og det føles helt naturligt.

Selvfølgelig kan man i et svagt øjeblik stadig godt være sulten og have lyst til noget lækkert, eller til at holde en hviledag, eller noget andet, men så snart man lader være med at give denne tanke opmærksomhed, forsvinder den. Og så gør man nærmest automatisk “som man plejer” – og spiser sin diætmad og passer sin træning.

Denne “vanedannelse” og “hjernetræning” vil du kun have succes med, hvis dit mål er fundamentalt vigtigt for dig. Du skal mene det. Du skal fra start aftale med dig selv, at lige gyldigt hvad, så kunne du aldrig finde på at afvige fra din plan. Og så skal du ellers bare holde fast.

Jeg lover at det virker!
Dette råd samt råd nr. 4 (som kommer om nogle dage) er grundstenene i den ændring i vaner og tankegang, der gjorde, at jeg selv i sin tid, kunne begynde at ændre min krop, mit sind og faktisk hele mit liv.

Hvad venter du på?

dm2013_set3_fuld-234

// Amanda Louise
(Indlægget kan indeholde affiliate links)

2 kommentarer

  • Louise

    Super godt indlæg! Du er en meget inspirerende og motiverende person :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amanda Louise

      Dejligt at du kunne lide det! :) Og tusind tak, det er jeg glad for at du synes :)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

1. juledag