Maveprogram: Træn maven stærk på 5 min.

GUIDE: DE BEDSTE SKO TIL TRÆNING I 2022

Hvordan finder du de bedste sko til træning? Det bedste valg afhænger af din stil og din træningsform, men én ting er næsten stensikkert: Du går ikke galt i byen med sneakers! De rette sneakers er SÅ vigtige for en god træning. Det kan gøre en stor forskel for din komfort og din ydeevne, hvis du planlægger dit fodtøj efter, hvad du har på træningsprogrammet.

 

I samarbejde med Sportshowroom

 

Er du ikke helt sikker på, hvilke sneakers der er rigtige til din træningsform? Så er denne guide til dig.

 

Hvorfor er det vigtigt at du finder de bedste sko til træning?

 

De fleste er ikke bange for at investere i alt muligt fancy træningsgear, headsets & aktivitetstrackere. Men når det kommer til fodtøj, så ser jeg alt for mange, der styrketræner i deres gamle, udtrådte løbesko. Ja, jeg ser også mange, der løber i løbesko der for længst burde være udskiftet.

 

Det er vigtigt at finde de bedste sko til træning og at udskifte dem regelmæssigt, fordi dit fodtøj både kan hjælpe dig med at undgå og forebygge overbelastningsskader, men også af sikkerhedshensyn. En løbesko er eksempelvis alt for blød og ustabil i sålen til, at det er sikkert at løfte tunge vægte med dem på. Omvendt, så kan det også være ubehageligt og i værste fald give overbelastningsskader, at løbe ture i sko der har en stiv, tynd sål (du ved, den slags sko, der er ideelle til styrketræning!)

 

De bedste sko til din træning vil altså både være mere behagelige, optimere din træning og hjælpe dig med at undgå skader. Win-win-win! Hvis der er ét sted det er fornuftigt at investere og måske bruge lidt ekstra penge, så er det altså dine træningssko.

 

Nike & Adidas er mine absolutte favorit brands når det kommer til designet på deres sneakers. Heldigvis laver de også nogle meget funktionelle sko til alle tænkelige træningsformer.

 

De bedste sko til træning afhænger af din træningsform

 

Jeg tager udgangspunkt i sko til de mest almindelige træningsformer: Fitness & løbetræning. Dyrker du en bestemt sportsgren, så bør du naturligvis købe sko specifikt rettet til den sport også.

 

Jeg vil i dag fokusere på de bedste sko til træning i følgende kategorier:

 

1: De bedste sko til træning af ben

2: De bedste sko til træning af overkrop og mave

3: De bedste løbesko

4: De bedste “all round” sneakers

 

Jeg udvælger to par i hver kategori, som jeg synes skiller sig ud både med hensyn til funktionalitet og komfort. Og ikke fordi det skal handle om hvordan de ser ud, men jeg har altså en ting for hvide, sorte og lyserøde sneaks… Kom ikke og sig, at jeg ikke har advaret dig ;)

 

1: De bedste sko til træning af ben

 

Til bentræning er det vigtigt, at du er iført en stabil sko med en flad, hård sål. Jo tungere vægte du løfter, jo vigtigere er det at skoen er lavet specifikt til at løfte i.

Det er også vigtigt at sålen er skridsikker og at skoen slutter tæt omkring foden, og ikke er for stor.

Hvis du planlægger at løfte tungt, så er det ikke godt nok, at skoen føles behagelig under almindelig styrketræning eller løb. Der må ikke være noget støddæmpning indbygget, da det kan gøre foden ustabil under tunge løft.

Den flade, hårde sål bliver vigtigere jo tungere du løfter, men hvis du er vild med at køre din maksimale vægt på øvelser som squats, lunges og dødløft, så anbefaler jeg absolut nedenstående sko!

To af mine favoritter i denne kategori er Adidas Gazelle og Nike SB Zoom.

sko til træning sko til træning

2: De bedste sko til træning af overkrop og mave

 

Ved styrketræning af overkroppen eller maven, så skoenes stabilitet stadig vigtig, men ikke i samme grad som ved bentræning. Når du træner overkrop kan du med fordel vælge sko efter hvad du synes er behageligt. Skoene skal naturligvis stadig være skridsikre og give god støtte.

Jeg elsker at træne overkrop i mine hvide Nike Air Force 1’07 & Nike Air Max 90!

sko til træning sko til træning

3: De bedste sko til løbetræning

 

Løbesko er et helt blogindlæg for sig, men jeg vil alligevel kort prøve at komme med nogle overordnede retningslinjer du kan følge, hvis du gerne vil finde et par sko du fint kan løbe 5-10 kilometer i et par gange om ugen.

Vil du gerne mere med dit løb, fx. løbe væsentligt oftere, længere eller hurtigere, kan det være en god idé at investere i løbesko som du udvælger i forbindelse med en løbestilsanalyse.

Til dig der gerne vil løbe 5-10 km. 2-3 gange pr. uge, sås kal løbeskoen være behagelig og sidde godt på foden, samtidig med at den har god støddæmpning og føles let.

Hvis du ikke er vant til at købe løbesko vil jeg lige nævne, at din fod godt kan hæve lidt op når du løber. Derfor kan det være en god idé at købe en løbesko der er 1/2 til 1 størrelse større end din normale skostørrelse. På en løbetur er få ting er mere ubehagelige end sko der trykker.

Jeg har udvalgt de to gode, neutrale løbesko: Nike React Infinity Run Flyknit & Adidas 4D Run 1.0. Jeg har selv begge, og jeg er rigtig glad for at løbe i dem. De giver god støtte og stødabsorbering, men er ikke super korrigerende. Så hvis du fx. pronerer kraftigt, er det ikke de bedste sko for dig. Der anbefaler jeg igen at du får foretaget en professionel løbestilsanalyse.

sko til træningsko til træning

4: De bedste all-round sko til træning

 

Selvom jeg lige har fortalt hvor vigtigt det er at din sko er lavet specifikt til den træningsform du dyrker, så er det stadig vigtigt at være realistisk og ikke gøre det mere kompliceret, end det behøver være. Hvis du ikke specifikt træner super tungt eller løber lange ture, så kan en all-round sko være et helt okay valg.

All-round sneakers er sko, som kan bruges til lidt af det hele. Hvis du dyrker fitness med en god blanding af cardio og gulvøvelser, så er en luftig all round sko med fokus på god støddæmpning det bedste valg.

Blander du din fitness med tungere benøvelser, så er dog bedst at tage dine all round sko af og løfte på strømpesokker, da de ikke giver den nødvendige stabilitet i de tunge løft. (Bare pas på at du ikke får en tung vægt ned over dine bare tæer!)

To af mine all round favoritter er Nike Air Zoom Pegasus 37 & Nike Flex TR8.

sko til træning sko til træning

Opsummering: Hvilke træningssko skal du vælge?

 

Bruger du mange timer i fitness og tager du din træning seriøst med programmering og progression, så vil jeg absolut anbefale, at du investerer i et par træningssko, der passer specifikt til den type træning du laver.

Varierer du mellem styrketræning og løb, så bør du virkelig overveje om ikke det er en god investering, at have to par træningssko, som du kan skifte mellem alt efter om du skal træne ben eller løbe en tur.

Måtte jeg KUN udvælge ét par sko, som skal kunne bruges til så meget som muligt inkl. løbetræning, så ville jeg nok vælge et par Nike Air Zoom Pegasus (og så træne tungt ben i strømpesokker)

Hvis jeg skal være ærlig, så har jeg selv to par af netop denne sko og jeg bruger dem både til løb og fitness. Hver gang jeg slider ét par op, skynder jeg mig ud og køber en erstatning, for de er virkelig gode til det meste!

 

Har du spørgsmål til hvordan du vælger den rette træningssko, så sidder jeg altid klar til at svare på spørgsmål i kommentarfeltet.

Kommentarer

Endnu ingen kommentarer.

Kommenter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Maveprogram: Træn maven stærk på 5 min.