Ny PR i clean

Mine 5 bedste råd til at holde motivationen: Nr 5

Jeg vil lige indlede dette sidste råd i serien, med at ønske jer alle et rigtig godt nytår!

Jeg brugte nytårsdag på at løbe en hyggelig tur på 5 km. til Änglamark Nytårsløb, og derefter hoppede jeg i festkjolen, og tog ind for at spise nytårsmiddag med mine venner. Og lidt senere dansede vi nytåret ind til en stor fest på Skt. Petri, i midten af København. Kørte et lidt andet look denne aften end jeg gør til hverdag ;)

IMG_4978-0.JPG

For første gang nogensinde følte jeg mig virkelig godt tilpas i min egen krop, selvom jeg var “off” (og det lige har været jul ;) ). Som i ved, har jeg været hoppet af min diæt siden lillejuleaften, og har jo i princippet kunne spise som det passede mig i den periode. Og det har jeg sådan set også gjort. Forskellen fra tidligere var bare, at jeg denne gang, virkelig har taget tankegangen bag dette 5. råd til mig… Og forstået det, og accepteret det. Og så er der ikke rigtig nogen off-season længere. Der er bare mig, og min krop og hvad vi har brug for, for at have det godt sammen. Forever and always ;) Haha! Det lyder lidt corny, men det er faktisk sådan jeg har det.

Det har muligvis taget mig 25 år at komme hertil. Men nu er jeg ved at have fanget ideen! Så jeg synes det er på tide, at jeg deler den med jer :)

Råd #5: Start aldrig forfra!

Nemlig! Det er så enkelt et råd, men det er helt essentielt at ændre dit tankemønster omkring dette! “Jeg starter forfra i morgen/på mandag/næste måned/næste år” er den mest ødelæggende tankegang du overhovedet kan have, i hvert fald når det handler om vægttab!

Når du giver efter for ideen får du en øjeblikkelig belønning i og med, at du nu sagtens kan tillade dig at droppe træningen i aften/spise kagen/bestille en pizza i stedet for at lave mad, fordi at du jo lover dig selv at starte forfra lige om lidt. Og hvad betyder sådan en lille kage egentlig i det store billede?  Når du alligevel først starter på mandag, så betyder den jo egentlig ingenting. Og så kan du også ligeså godt tage en stor sødmælks-latte til.

large (2)

Problemet er jo bare, at du måske får denne tanke om torsdagen. Og følger du den, skal du igennem yderligere 4 dage uden nogen form for mål og motivation, inden du kan starte forfra igen. Og hvis du har læst råd nr. 3, så ved du allerede hvor stor en indflydelse vanens magt har på os, og hvor vigtigt det er at træne hjernen til at vide, at du ikke giver op, når den plager dig om at vælge den lette udvej. Næste gang vil du altså skulle bruge endnu mere af din begrænsede viljestyrke, før du er igennem den første hårde del af en diæt-start… Det bliver en ond cirkel.

Selvfølgelig kan der være gode og dårlige perioder, med mere eller mindre overskud til at træne og leve sundt, men jeg er sikker på, at hvis man først tager tankegangen til sig og beslutter at “this is it”, så kommer man frem til målet i sidste ende!

Meningen med dette råd er ikke, at du ikke må lave fejl, eller at du aldrig må spise en kage igen.

Pointen er, at det er motiverende at følge sine mål og drømme. Og så længe du føler, at det du gør har en indflydelse på om du når i mål, så har du større chance for at gøre noget, der gavner dig. Alle disse små daglige beslutninger, gør i sidste ende en kæmpe forskel.

Så – start nu, og se dig ikke tilbage :)

large (3)

De 4 første dele af serien finder du her:
Råd nr. 1: Om at sætte et mål
Råd nr. 2: Om at sætte delmål
Råd nr. 3: Om vaner
Råd nr. 4: Om viljestyrke

navnetraek_sort
   

1 comment

  • Anne

    Hej Amanda.
    Jeg vil bare gerne sige rigtigt mange tak for disse 5 super gode råd!
    Jeg har selv lavet en masse “fejl” igennem mit forløb – og dette sidste råd rammer bare virkelig plet. Jeg har selv gjort det – mange gange (altså “startet forfra”). Det giver lige et kortvarigt “frirum”, hvor man så kan få lov at gøre hvad man vil, før man starter igen. Som regel betyder det bare, at man i sin “on-periode” er gået et skridt frem, men når man så starter forfra, er man gået to tilbage. Så det er nok det bedste råd i forbindelse med et forløb, hvor man skal nå sit mål (i mit tilfælde vægttab). Jeg har selv været i gang i snart to år. Det er gået op og ned, og specielt det sidste års tid har der ikke været fremgang. Specielt i den periode har jeg været rigtigt god til at sætte det hele på pause, og så “bare starte forfra på mandag”.
    Så det var rart lige at få en øjenåbner her, tak for det :)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Previous post

Ny PR i clean