Loving Bloglovin'

Derfor skal du spise loppefrøskaller (psyllium HUSK)

Kostfibre kan have en positiv effekt på både fordøjelse, kolesteroltal og blodsukker. Men ind imellem kan det være svært, at få nok fibre gennem den almindelige kost. Her kan psyllium loppefrøskaller være et godt supplement. Læs med og bliv klogere på hvad loppefrøskaller er, hvordan du indtager dem og hvor de kan købes.

 

loppefrøskaller

 

Hvad er loppefrøskaller?

 

Loppefrøskaller kendes også under navnet psyllium HUSK. Psyllium HUSK er et registreret varemærke, og producenten er dermed de eneste der kan sælge frøskallerne under dette navn. Men grundlæggende er HUSK og loppefrøskaller det samme, uanset hvilket varemærke de sælges under. Jeg anbefaler, at du sikrer dig at de loppefrøskaller du køber og indtager, er varmebehandlet for at dræbe eventuelle bakterier og virus. Loppefrøskaller der sælges under navnet Psyllium HUSK er varmebehandlede.

Skallerne stammer fra loppefrø, som kommer fra planten plantago ovata’. Denne plante tilhører vejbred-familien og vokser i Indien, hvor den dyrkes og høstes. Skallerne indeholder cirka 85 g. fibre pr. 100 g. Disse fibre er vandopløselige, dvs. de suger vand til sig og bliver til en slags gelé, når de kommer i kontakt med væske. Fibrene består teknisk set af kulhydrat, men fordi det er rene kostfibre kan de ikke omsættes til brugbar energi i vores fordøjelsessystem. Derfor bidrager de i praksis ikke med kalorier.

 

loppefrøskaller

Sådan virker loppefrøskaller

 

Når vi spiser en kost rig på ufordøjelige kostfibre, så giver vi tarmene noget at arbejde med. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser mellem 25-35 g. kostfibre pr. dag, for at holde maven glad og høste sundhedsfordelene ved en fiberrig kost. Men det er ikke altid muligt. Derfor kan det være nødvendigt at supplere med et kosttilskud med ekstra fibre.

De vandopløselige fibre i loppefrøskaller, kan ikke optages af kroppen og passerer derfor hele vejen igennem mave-tarm systemet. De suger samtidig væske til sig, hvilket hjælper tarmene med at fungerer optimalt. Har du forstoppelse, så hjælper væsken og fibrene med at blødgøre afføringen og skubbe forstoppelsen igennem systemet.

 

loppefrøskaller

 

Sådan indtager du psyllium HUSK

 

Psyllium HUSK kan indtages som løse skaller eller i kapselform.

De løse skaller røres ud i et glas vand og drikkes straks. Det er vigtigt at du drikker produktet så snart du har rørt det ud i vandet, da skallerne danner en gelé-agtig konsistens, der kan være svær at drikke.

Blandt andet af den grund foretrækker mange at indtage loppefrøskaller som kapsler i stedet. Kapslerne har også den fordel, at de er nemme at have med på rejser mv., men er dog lidt dyrere end pulveret pr. dagsdosis.

Uanset om du vælger kapsler eller skaller, så skal du vide, at fibrene fungerer ved at blive opløst i vand. Derfor er det altid vigtigt at drikke rigeligt med vand, når du indtager psyllium HUSK. Hver gang du tager et tilskud af loppefrøskaller bør du samtidig drikke et stort glas vand for at undgå ubehagelige bivirkninger.

Start gerne ud med en mindre dosis, så maven kan vænne sig til de mange fibre. Man reagerer jo forskelligt på en fiberrig kost, så sørg for at mærke efter hvordan maven har det med det.

 

Kan man bruge psyllium HUSK til bagværk og madlavning?

 

Hvis du ønsker at bruge loppefrøskaller til at øge fiberindholdet i bagværk eller i din madlavning, så anbefaler jeg at du anvender produktet FiberHUSK som er pulveriserede loppefrøskaller. FiberHUSK er naturligt fri for gluten og egner sig derfor også til glutenfri bagning sammen med andre typer af glutenfrit mel.

 

Bemærk dog, at fibrene kan få din dej eller andre madvarer til at opføre sig anderledes end du er vand til fra andre fiberprodukter og jævnere. Start derfor ud med en lille mængde og sørg for at røre produktet godt ud i vand, så det bliver helt opløst.

 

Er der bivirkninger og kan man indtage psyllium HUSK hver dag?

 

Psyllium HUSK kan give mere luft i tarmene. Følg instruktionen for indtag nøje og start eventuelt med en mindre dosis for at reducere gener ved dette.

Lad være med at overskride den anbefalede daglige dosis, da det kan give ubehagelige bivirkninger i form af mavekramper og oppustethed. Husk desuden altid at tjekke indholdsfortegnelsen på produktet, så du er sikker på, at du ikke er overfølsom for nogle af ingredienserne.

Da loppefrøskaller er et naturlægemiddel, bør du altid følge anbefalingen på produktet i relation til hvor længe du tager kosttilskuddet. Du kan altid kontakte din læge eller eller diætist, hvis du er i tvivl om du bør tage produktet dagligt i en længere periode. Husk desuden at tale med din læge inden du begynder at tage loppefrøskaller som supplerende behandling for mave-tarm sygdomme, diabetes eller forhøjet kolesteroltal.

 

Hvor køber man loppefrøskaller?

 

HUSK kan købes som kapsler, løse loppefrøskaller eller pulveriserede loppefrøskaller (under navnet FiberHUSK) hos blandt andet apoteket og Helsehelse.dk.

6 Kommentarer

  • Marion P

    Lyder til at det kunne være noget man måske skulle prøve;) hvad ville du så anbefale af dosis til at begynde med?:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • admin

      Kan kun anbefale det, jeg sparer mange kalorier på den konto ;)
      Anbefalet dosis til voksne er 2-3 måleskeer morgen og aften, så det er også min anbefaling.
      Der føler måleske med i pakken.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maiken Kristensen

    Tror jeg vil prøve det, så jeg kan lave lækre wraps. <3 Men hvordan skal man så regne dem med i sit kalorie regnskab? Nøjes jeg med at anføre kalorier fra proteinerne mm.?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Du bruger så lille en mængde og de består primært af uopløselige fibre (der ikke kan fordøjes) så jeg ville ikke regne HUSK med i kalorieregnskabet.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kamilla

    Vil det sige at hvis man bager boller hvor der er husk i så skal man ikke tælle de kalorier med i bollen? ☺

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amanda Louise

      Ja, altså kalorierne fra selve HUSK fibrene behøver du ikke at tælle med :)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Kommenter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

Loving Bloglovin'