Er det usundt at være tyk?

10 gode grunde til at bevæge kroppen

Selvom der er masser af gode grunde til at dyrke motion og bevæge sig, fokuserer vi ofte på den midlertidige effekt i form af vægttab. Spørger du mig, skal det stå i baggrunden — for der er så mange andre fantastiske fordele ved at dyrke motion og ved at bevæge sig!

 

Fitness-industrien er fokuseret på vægt og kroppens udseende i en sådan grad, at de reelle fordele ved at dyrke motion kommer i baggrunden. 

 

Som konsekvens af dette vægt-fokus handler det sprog, som vi bruger til at motivere os til at træne og dyrke motion, ofte om skam og revselse — fremfor alle de fantastiske fordele, som bevægelse fører med sig. 

 

Vi er gode til at fremhæve alt det “dårlige” ved vores krops udseende, og vi bruger dette som afsæt for vores “motiverende peptalk”, selvom det fokus er mere skadeligt end gavnligt for vores motivation. Det er typisk vores indre kritiker der går i gang med at skælde ud, i forsøget på at hjælpe os med at få et bedre selvværd. Desværre giver det ofte bagslag!

 

gode grunde til at bevæge kroppen

 

Det “motiverende” motions-sprog

 

Du kender dem sikkert. Det er sætninger som:

 

  1. “Undskyldninger forbrænder ikke kalorier!”
  2. “Når du står på stranden om tre måneder ville du ønske, at du var startet i dag”
  3. “Skal du spise usundt senere? Så skal du træne først!”
  4. “Hvis du starter nu, så kan du stadig nå at få en perfekt krop til sommer”
  5. “Push ups opstrammer mormor-armene!”
  6. “Du skal forbrænde alle de ekstra kalorier, du spiste i weekenden!”

Vi ved også fra forskningen, at den slags sprog er faktisk mere skadeligt end gavnligt for vores kropsopfattelse og motivation. (Engeln et al, 2018)

 

Så hvorfor bliver vi ved med at motivere os selv med et fokus, der faktisk bidrager til, at vi får det dårligere med os selv?

 

10 gode grunde til at bevæge kroppen – som ikke handler om vægttab

 

Jeg tror, vi mangler alternative motivationsfaktorer. Vi er så vant til at tænke på træning som et værktøj til at ændre vores krops udseende, at vi helt har glemt alle de andre fantastiske fordele, som regelmæssig bevægelse bidrager til.

 

Derfor får du min liste her.

 

De 10 gode grunde til at bevæge kroppen, som IKKE handler om kalorieforbrænding, får du her!

 

At bevæge kroppen giver dig:

 

  1. lavere risiko for at udvikle depression og demens⁠
  2. forbedret søvn⁠
  3. forbedret selvværd⁠
  4. forbedret selvtillid & kropsbillede⁠
  5. større påskønnelse for, hvad kroppen kan⁠
  6. større fokus og produktivitet⁠
  7. bedre humør⁠
  8. hjælpen til at reducere stress & angst⁠
  9. en bedre fornemmelsen for sult og mæthed⁠
  10. lavere risiko for tidlig død⁠

 

Har du en anden grund til at motionere som ikke er nævnt på listen og som ikke handler om at forbrænde kalorier?

 

Del dine alternative motivationsfaktorer i kommentarfeltet, og lad os inspirere hinanden!

 

Savner du et nyt fokus og perspektiv på træning og bevægelse — måske hjælp til at gøre bevægelse til noget nydelsesfuldt, i stedet for en sur pligt forbundet med kalorieforbrænding? Det kan jeg hjælpe med!

 

gode grunde til at bevæge kroppen

Reference:

 

R. Engeln, M. Shavlik, C. Daly, 2018. Tone it down: how fitness instructors’ motivational comments shape women’s’ body satisfaction, Journal of Clinical Sport Psychology.

Kommentarer

Endnu ingen kommentarer.

Kommenter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

Er det usundt at være tyk?