Det er usundt at være overvægtig! - Eller hvad?

10 GODE GRUNDE TIL AT TRÆNE⁠ (som ikke handler om at ændre på din krop)

Fitness-industrien er enormt vægt- og kropsfokuseret.

 

Når vi snakker om fordele ved bevægelse handler det næsten udelukkende om vægttab og hvordan kroppen kan formes, fremfor alle de andre fantastiske fordele træning fører med sig.

 

Som konsekvens af dette vægtfokus handler det motiverende” sprog vi bruger om træning ofte om skam og revselse, fremfor alle de fantastiske fordele bevægelse fører med sig. Vi fremhæver alt det “dårlige” ved kroppens udseende og bruger det som afsæt for vores “motiverende peptalk”, selvom det fokus er mere skadeligt end gavnligt for vores motivation!

 

 

6 Eksempler På “Motiverende” Sprog:

 

  1. “Undskyldninger forbrænder ikke kalorier!”
  2. “Når du står på stranden om 3 måneder ville du ønske, at du var startet i dag”
  3. “Skal du spise usundt senere? Så skal du træne først!”
  4. “Hvis du starter nu, så kan du stadig nå at få en perfekt krop til sommer”
  5. “Push ups opstrammer mormor-armene!”
  6. “Du skal forbrænde alle de ekstra kalorier du spiste i weekenden!”

 

Vi ved fra forskningen*, at den slags sprog er faktisk mere skadeligt end gavnligt for vores kropsopfattelse og motivation!

Så hvorfor bliver vi ved at at motivere os selv med et fokus, der faktisk bidrager til at vi for det dårligere med os selv?

 

Jeg tror, vi mangler alternativer! Vi er så vant til at tænke på træning som et værktæj til at ændre vores krops udseende, at vi helt har glemt alle de andre fantastiske fordele som regelmæssig træning bidrager til.

 

Derfor får du her er hele 10 gode grunde til at træne eller bevæge dig, som ikke har noget at gøre med hvordan din krop ser ud.

 

10 Gode Grunde Til At Træne:

 

10 gode grunde til at træne som IKKE handler om trænings effekt på dit udseende!

 

1: Træning giver lavere risiko for at udvikle depression & demens⁠
2: Træning giver forbedret søvn⁠
3: Træning giver forbedret selvværd⁠
4: Forbedred selvtillid & kropsbillede⁠
5: Større påskønnelse for hvad kroppen kan⁠
6: Større fokus & produktivitet⁠
7: Bedre humør⁠
8: Hjælper med at reducere stress & angst⁠
9: Forbedrer fornemmelsen for sult & mæthed⁠
10: Sænker risikoen for tidlig død⁠

 


 

Kilde:

 

R. Engeln, M. Shavlik, C. Daly; ‘Tone it down: how fitness instructors’ motivational comments shape women’s’ body satisfaction’, Journal of Clinical Sport Psychology (2018)

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Det er usundt at være overvægtig! - Eller hvad?