SELVTILLID vs SELVVÆRD

5 tips der styrker dit selvværd

Selvværd er fundamentet for alle positive forandringer i din tilværelse.

 

Her får du 5 tips til at tage de første step skridt imod et bedre selvværd.

 

5 tips til bedre selvværd

⠀⠀⠀⠀

1: Sig ’tak for hjælpen’, når din indre kritiker skælder ud

Når du bemærker dine negative tanker og gerne vil stoppe dem, så er det vigtigt, at du ikke skælder dig selv ud over, at du skælder dig selv ud. Det forstærker blot det negative mønster.

Din indre kritiker er der for at hjælpe dig med at blive bedre, men nu er du ved at være, at kritik og skældud ikke er den bedste måde at lære på.

Sig “tak for hjælpen” til intentionen bag din indre kritikers hårde ord, inden du går videre til næste trin.

 

2: Omformuler de negative tanker om dig selv

Når du har sagt “tak for hjælpen” er det tid til at omformulere de negative tanker.

“Jeg er ikke god nok, fordi jeg altid glemmer mine nøgler” kan omformuleres til en positive konklusioner som “Jeg er god nok, fordi jeg altid gør mit bedste og ikke glemmer dem med vilje”. Skriv gerne dine omformuleringer dem ned på en liste.

Dit “fordi” er vigtigt, fordi det hjælper med at overbevise din skeptiske underbevidsthed om, at det er sandt. Denne liste af positive mantraer, kan du altid hive frem når de negative tanker begynder at hvirvle rundt.

⠀⠀⠀

3: Fokusér på det der går godt

Når du har omformuleret de negative tanker og skrevet dem ned, er det tid til at skifte fokus.

Hvad gør du godt? Er du en god kollega, mor eller veninde? Eller er der noget andet du bare er skide god til?

Nyd din succes! Fortæl dig selv at du gør det fantastisk og at du fortjener din egen anerkendelse. Hold fokus på de ting der giver dig glæde og styrke.

⠀⠀⠀

⠀⠀⠀⠀

4: Øv dig i at sætte grænser og sige fra

Det er vigtigt at sætte grænser og sige fra. Både overfor din indre kritiker, og overfor dine omgivelser.

Når du skal sætte grænser, kan det igen være givende at sige tak for de gode intentioner fra vedkommende. Som regel overskrider andre mennesker ikke vores grænser med vilje.

Fortæl dem, at du sætter pris på deres bekymring, men at du hat styr på det.

Og fokusér så på de gode ting i relationen.

Hvis dine grænser konsekvent ikke respekteres af mennesker i din omgangskreds, og du har forsøgt at sige fra, så kan det i sidste ende være nødvendigt at bryde den usunde relation.

⠀⠀⠀⠀

5: Søg professionel hjælp

Hvis du har meget svært ved at komme af med de negative tanker og adfærdsmønstre, så søg professionel hjælp.

Alt efter hvilke udfordringer du kæmper med, kan professionel hjælp fåes gennem et online kursus, et personligt coaching forløb med en coach der ved, hvordan man arbejder med selvværd eller hos en terapeut med speciale i din problematik.

 

selvværd

PS: Hvis du har lyst til at arbejde mere med dit selvværd, så kan du gratis tilmelde dig mit kursus “Elsk Dig Selv Til Vægttab. Kurset er gratis og undervejs lærer du, at styrke dit selvværd og opbygge et selvkærligt fundament for enten vægttab eller kropsaccept.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

SELVTILLID vs SELVVÆRD