Story time & en gave til dig!

Kosttilskud Mod Forkølelsessår ⎮ Det er nemt at forebygge!

Dette blogindlæg om kosttilskud mod forkølelsessår stikker lidt udenfor mine vanlige blog-emner… MEN:

Hvis du sidder derude og ligesom mig er rigtig træt af hyppige udbrud af forkølelsessår, så vil du blive SÅ glad for dette simple tip der VIRKER!

 

Jeg har nu testet i 2-3 måneder og kan ikke lade være med at dele det!

 

Forkølelsessår var ikke noget jeg selv havde haft, før det dukkede op i forbindelse med en vanvittig halsbetændelse jeg fik i 2014. Derefter kom det måske 1-2 gange om året, hvilket var træls, men alligevel overskueligt.

 

 

I løbet af 2019 fik jeg det mere og mere hyppigt, og i slutningen af 2019 og starten af 2020 fik jeg et nyt forkølelsessår mindst 1 gang om måneden. Jeg var ved at blive VANVITTIG.

 

 

Der er grænser for hvor tit man har lyst til at tage medicin imod den slags, og selvom man både tager Aciclovir tabletter og putter Aciclovir-creme på når det begynder at prikke, så ender det jo stadig med at give et lille sår (i hvert fald hos mig).

 

Forebyggelse af forkølelsessår er heldigvis simplere, end jeg havde troet:

 

I kroppen skal der være balance mellem to bestemte aminosyrer: Arginin og Lysin.

 

 

Det er åbenbart ret udbredt, at vegetarer og folk der generelt indtager meget protein, har et højt indhold af Arginin i kroppen, da det findes i mange fødevarer, især vegetariske proteinkilder.

 

Jeg spiser ikke kød, men indtager stadig meget protein, og får den vej igennem meget Arginin ind. Derudover drikker jeg ind imellem også pre-workout inden træning, som også indeholder Arginin.

 

 

 

Det er fint nok, hvis man samtidig har et højt indtag af Lysin. Problemet er, at Lysin er én af de aminosyrer vi ikke selv kan danne. Hvis du, ligesom jeg, kæmper med hyppige udbrud af forkølelsessår, så kan det være fordi dit indtag af Lysin gennem kosten simpelthen er for lavt, sammenlignet med Arginin der findes i rigtig mange fødevarer.

 

 

Når der er for meget Arginin i kroppen i forhold til Lysin, har forkølelsessår lettere ved at gå i udbrud.

 

 

Det kan godt være at det er noget alle ved, men jeg ANEDE det ikke, før jeg læste om det på et forum for kostvejledere, som jeg er en del af.

 

 

Fordi det er så svært at undgå at indtage Arginin, er det meget nemmere at supplere med et tilskud af Lysin. Effekten er den samme. Jeg har researchet mig frem til, at 1000 mg. Lysin pr. dag er passende til at forebygge forkølelsessår.

 

 

Jeg har nu taget et dagligt tilskud af 1000 mg. Lysin i omkring 3 måneder, og har ikke haft ét eneste forkølelsessår siden. Inden jeg begyndte at tage det, havde jeg som sagt udbrud hver måned, eller oftere! Det har altså været ekstremt effektivt hos mig.

 

 

Lysin mod forkølelsessårForebyg forkølelsessår Lysin mod forkølelsessår

 

Tippet er hermed givet videre, og hvis du også kæmper med forkølelsessår, er det bestemt et forsøg værd.

 

Jeg kunne ikke være mere tilfreds med resultatet og elsker, at det eneste jeg skal gøre for at slippe for forkølelsessår er, at indtage en aminosyr. Gid jeg havde vidst det før!

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Story time & en gave til dig!