OPSKRIFT: SUND PROTEIN KOLDSKÅL

GUIDE: DE 8 BEDSTE SNEAKERS TIL DIN TRÆNING I 2020

I samarbejde med Sportshowroom

Er du ikke helt sikker på, hvilke sneakers der er rigtige til din træningsform? Det skal vi kigge på i denne guide!

De rette sneakers er SÅ vigtige for en god træning og jeg planlægger ALTID mit fodtøj efter, hvad jeg har på programmet… Men jeg vil selvfølgelig også gerne se lidt smart ud. Mine anbefalinger i dette indlæg vil opfylde begge behov!

HVORFOR SKAL DU INVESTERE I DE RIGTIGE TRÆNINGSSKO?

Vi er ikke bange for at investere i alt muligt fancy træningsgear, headsets & aktivitetstrackere, men når det kommer til fodtøj ser jeg alt for mange der styrketræner i deres gamle løbesko. Og også alt for mange der løber i løbesko der for længst burde være udskiftet.

Dit fodtøj er SÅ vigtigt for kvaliteten af din træning, og samtidig også essentielt for din sikkerhed og for at forebygge skader. Hvis der er ét sted det er fornuftigt at investere, er det i dine træningssko!

Nike & Adidas er mine absolutte favorit brands når det kommer til designet på sneakers og de laver heldigvis også nogle meget funktionelle træningssneaks!

Og ja, det er altså bedst at have et par sko til hver træningsform!

Jeg vil i dag fokusere på fire kategorier:

1: De bedste sko til bentræning

2: De bedste sko til overkropstræning

3: De bedste løbesko

4: De bedste “all round” sneakers

Jeg udvælger to par i hver kategori, som jeg synes skiller sig ud både med hensyn til funktionalitet, komfort og udseende. Og ja, jeg har en ting for hvide, sorte og lyserøde sneaks… Nu er i advaret! ;)

1: BENTRÆNING

Til bentræning er det vigtigt, at du er iført en stabil sko med en flad, hård sål.

Det er også vigtigt at sålen er skridsikker og at skoen slutter tæt omkring foden, og ikke er for stor.

Hvis du planlægger at løfte tungt er det ikke godt nok, at skoen føles behagelig under almindelig styrketræning eller løb. Der må ikke være noget støddæmpning indbygget, da det kan gøre foden ustabil under tunge løft.

Den flade, hårde sål bliver vigtigere jo tungere du løfter, men hvis du er vild med at køre din maksimale vægt på øvelser som squats, lunges og dødløft, så anbefaler jeg absolut nedenstående sko!

To af mine favoritter i denne kategori er Adidas Gazelle og Nike SB Zoom.

2: OVERKROPSTRÆNING

Når overkroppen skal trænes er skoenes stabilitet stadig vigtig, men ikke i samme grad som ved bentræning. Når du træner overkrop kan du med fordel vælge sko efter hvad du synes er behageligt og stilet. Skoene skal naturligvis stadig være skridsikre og give god støtte.

Jeg elsker at træne overkrop i mine hvide Nike Air Force 1’07 & Nike Air Max 90!

 

3: LØB

Løbesko er et helt blogindlæg for sig, men jeg vil alligevel prøve at komme med nogle overordnede retningslinjer du kan følge, hvis du gerne vil finde et par sko du kan løbe 5-10 kilometer i, et par gange om ugen.

Vil du gerne mere med dit løb, fx. løbe væsentligt oftere, længere eller hurtigere, kan det være en god idé at investere i løbesko som du udvælger i forbindelse med en løbestilsanalyse.

Til dig der gerne vil løbe 5-10 km. 2-3 gange pr. uge, skal løbeskoen være behagelig og sidde godt på foden, samtidig med at den har god støddæmpning og føles let.

Hvis du ikke er vant til at købe løbesko vil jeg lige nævne, at din fod godt kan hæve lidt op når du løber. Derfor kan det være en god idé at købe en løbesko der er 1/2 til 1 størrelse større end din normale skostørrelse. For INTET er mere ubehageligt på en løbetur, end sko der trykker.

Jeg har udvalgt de to gode neutrale løbesko Nike React Infinity Run Flyknit & Adidas 4D Run 1.0 som jeg selv er rigtig glad for. De giver god støtte og stødabsobering, men er ikke super korrigerende så hvis du fx. pronerer kraftigt, er det ikke de bedste sko for dig. Der anbefaler jeg igen at du får foretaget en professionel løbestilsanalyse.

4: ALL-ROUND

All round sneakers kan bruges til lidt af det hele. Hvis du dyrker fitness med en god blanding af cardio og gulvøvelser, så er en luftig all round sko med fokus på god støddæmpning det bedste valg. Blander du din fitness med tungere benøvelser er dog bedst at tage dine all round sko, de de ikke giver den nødvendige stabilitet i de tunge løft.

To af mine all round favoritter er Nike Air Zoom Pegasus 37 & Nike Flex TR8.

Tager du din træning seriøst, så vil jeg absolut anbefale, at du investerer i et par sko der passer specifikt til den type trælning du laver. Varierer du mellem styrketræning og løb, så bør du virkelig overveje om ikke det er en god investering, at have to par træningssko som du kan skifte imellem alt efter, om du skal træne ben eller løbe en tur.

Måtte jeg KUN udvælge ét par sko, som skal kunne bruges til så meget som muligt, så ville jeg nok vælge et par Nike Air Zoom Pegasus (og så træne tungt ben i strømpesokker)

Jeg har selv to par, og jeg bruger dem både til løb og fitness. Hver gang jeg slider ét par op, skynder jeg mig ud og køber en erstatning, for de er virkelig gode til det meste!

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

OPSKRIFT: SUND PROTEIN KOLDSKÅL