Hvad skal du spise før og efter træning? 3 gode råd til dig!

HAR DU “RYGRAD SOM EN REGNORM”? ⎮ Tag kontrollen tilbage!

Har du også “rygrad som en regnorm” når det kommer til dét der med at være på kur og overholde din kost- og træningsplan?

I mit arbejde som coach møder jeg mange kvinder der er enormt sure på dem selv, fordi de ikke “bare” kan overholde en kostplan & undgå sukker for altid.

Måske du er en af dem?

 

rygrad som en regnorm

 

Lad mig tage dig igennem de 4 faser du – måske ubevidst – gennemgår igen og igen, hvis du er fanget i kur-mentaliteten og tag-dig-sammen-tankerne.

 

Det bliver en ond cirkel med 4 faser:

 

1. Fase: Selvbebrejdelse & selvhad

 

“Jeg har ingen selvkontrol og rygrad som en regnorm. Hvorfor kan jeg ikke have mere viljestyrke når det kommer til at overholde en kur? Hvis bare jeg havde mere viljestyrke, så ville jeg have den krop jeg ønsker! Men jeg kan bare ikke styre mig, når der er sukker foran mig. Nogen gange kan jeg godt være stærk, men jeg falder altid i på et tidspunkt. Det er helt sikkert mig, den er gal med.”

 

2. Fase: Restriktion

 

“På mandag, der skal det være slut! INGEN sukker, slik, kager, gluten, mælkeprodukter eller kød nogensinde igen. Det gør mig tyk og træt og det skal ud af mit liv. På mandag! Der starter første dag i mit nye, slanke & perfekte liv.”

 

Beslutningen handler om at gå på en kur med et bestemt regelsæt. Kure er kendetegnet ved at opdele fødevarer i “forbudt”/”tilladt”.
Det kan være alle former for kure og restriktive spiseformer. Dét der er centralt er, at det er en masse regler, du skal følge.

 

3. Fase: Alt er godt

 

“Det går bare rigtig godt det her! De første 5 dage har været super gode og jeg har slet ikke spist sukker eller overspist. Jeg har endda allerede tabt 1 kilo. Jeg har styr på det og klarer det jo fantastisk. Hurraaa!”

 

Vi kan også kalde 3. stadie for “honeymoon”-stadiet. Her har du det faktisk rigtig godt. Du føler dig i kontrol og selvbebrejdelserne er væk. Du føler dig stolt og roser måske også dig selv.

 

4. Fase: “Rygrad som en regnorm”

 

På et eller andet tidspunkt vil du bryde en eller flere af de regler, du har opsat for dig selv.
Det kan både være i lille grad med, at du for eksempel spiser hvidt brød i stedet for fuldkorn, eller det kan være i form af en decideret overspisningsepisode.

 

Hver du “bryder reglerne” vil du opleve en følelse af at du er svag og uduelig. Det betyder, at du vender tilbage til 1. stadie og starter forfra på dine selvbebrejdelser. Selvhadet tager til i styrke.

 

Og sådan kan du blive ved. Resten af livet.

 

Selvbebrejdelserne vil ofte tage til i styrke for hver gang, du gennemgår denne cyklus.

 

Vores samfunds skadelige kur-mentalitet

 

Jo flere regler og restriktioner din kur indebærer, jo lettere vil det være at “falde i”.

 

Det er krævende altid at skulle “food preppe” og det er svært at deltage i sociale arrangementer. Du skal konstant trække på din viljestyrke og det er svært at sænke paraderne og bare være tilstede i nu’et.

Hvis du “giver efter” og spiser en smule sukker bliver du omgående belønnet af din hjerne, som vil frigive masser af lykkehormoner i det øjeblik du “giver dig selv lov” til at tage én cookie. Og så oplever du, at det kan være svært at stoppe. Tilladende tanker om at “nu har jeg allerede ødelagt det, så jeg spiser nogle flere og starter i morgen i stedet” er dominerende.

 

Når du har spist nok og til sidst er (over)mæt, dukker selvbebrejdelserne op. Og det er de negative tanker, der får dig til at starte på endu en restriktiv fase for at kompensere for at du “mistede kontrollen”.

 

Vi snakker tit om det som at vi “mister motivationen” og undskylder os med at vi har “rygrad som en regnorm”.

 

I stedet for at tænke, at det er reglerne og kurene der er noget galt med, så antager vi, er at det os selv. Vi vender det indad.
Årsagen er den skadelige kur-mentalitet vi er opvokset med i samfundet. Vi har lært, at det er vores skyld, hvis vi ikke kan “holde motivationen” og derfor “falder i”.

 

Og det er på trods af, at op imod 90% af de der opnår et vægttab, tager det hele (eller mere) på igen indenfor 5 år! (kilde: The Anti-Diet af Christy Harrison)

 

Samfundet fortæller os, at hvis du ikke kan have nok selvkontrol og altid være på en kur, så er der noget galt med dig. Det er en “tag dig sammen”-mentalitet som er enormt skadelig.

 

Men tro mig når jeg siger at det er IKKE dig der er noget galt med, det er hele konceptet med at være “på kur” der er misfortstået.

 

Mad er ikke bare mad. Der er en masse fysiske og mentale dynamikker forbundet med hvad og hvorfor vi spiser.

I stedet for at tænke, at der er noget galt med DIG så kan du have en nysgerrig tilgang til dine egne følelser og madmønstre.

Hvis du kan forstå hvorfor du spiser som du gør, kan du tage kontrollen tilbage ved at slutte fred med maden. Når du ikke længere er i krig med maden kan du finde en fornuftig balance mellem alt det du gerne vil spise og alt det du nyder at spise. Det er dér magien gemmer sig :)

Men hvad gør man så, når man har et oprigtigt ønske om at tabe sig og ikke kender andre veje end gennem restriktioner?

 

 

Enten kan du tage kontakt til en coach med speciale i overspisning og få personlig hjælp, ELLER du kan starte med selv at dykke ned i noget af alt det materiale der findes gratis online!

 

Jeg har for eksempel lavet en Q&A om overspisning på min YouTube hvor jeg blandet andet svarer på, hvordan du kan opnå vægttab uden restriktioner.
Den video finder du her.

navnetraek_sort

No comments yet

No comments yet. Feel free to be the first one to leave a comment.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Hvad skal du spise før og efter træning? 3 gode råd til dig!