1000 REP BOOTY CHALLENGE ⎮ Intensiv balle træning uden udstyr

VÆGTTAB: DE 5 HYPPIGSTE MISFORTÅELSER

De 5 hyppigste misforståelser der spænder ben for dine resultater. Og hvordan du kommer dem til livs!⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀

⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

MISFORSTÅELSE 1: DER FINDES GODE VS. DÅRLIGE MADVARER

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Husker du dengang fedt var fjenden og du bare skulle spise masser af stivelsesholdige fødevarer for at tabe dig? Nogle år efter får du at vide, at det er umuligt at tabe sig hvis du spiser kulhydrater og at du skal putte smør og olie i kaffen!

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Der var engang hvor vi fik at vide at vi skulle spise 5-7 små måltider dagligt og hver 2.-3. time for at “holde forbrændingen i gang”. Nu skal vi helst faste i 16-20 timer i døgnet for at “øge vores fedtforbrænding”.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Og jeg kunne blive ved med at komme på eksempler på polarisering indenfor sundhed og vægttab.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Sandheden er, at polariserende statements giver opmærksomhed, sælger bøger og er populært. Så de holder nok ikke op med at dukke op.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Ja så er jo helt forståeligt, at den hyppigste fejl du begår når du prøver at tabe dig, er at se ting som gode/dårlige. Det er det, du er blevet bildt ind, at du skal!

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Derfor er jeg rigtig glad for at du læser med her hos mig. Det bedste du kan gøre for at opnå et varigt vægttab er nemlig at forstå og acceptere, at der er masser af gråzoner når det kommer til kost og træning.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Det vigtigste for din succes med dit vægttab er, at finde den struktur der er rigtig for dig. En livsstil hvor du trives og hvor du opnår de resultater du ønsker, uden at gå på kompromis med din livskvalitet.
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

MISFORSTÅELSE 2: DU LAVER DRASTISKE ÆNDRINGER ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Den næste fejl er, at du laver pludselige, drastiske ændringer i dine kost og træningsvaner fordi du vil se resultater her og nu.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Det er ekstra udtalt i starten af januar. Når du er fyldt op af vin og sovs og motiveret af tanken om “New Year, New Me” – men jeg ser det ske hele året rundt! Og det er så synd for utålmodigheden gør, at vi tager enormt skrappe midler i brug for at se hurtige resultater.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

De færreste kan og vil leve på den måde og så kommer vi ind i den onde cirkel med yoyo-vægt, overspisninger og selvbebrejdelser.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Udover det vil et langsommere vægttab give dig en sundere og stærkere krop på sigt, fordi du kan bevare eller opbygge muskelmasse undervejs. Muskelmasse hjælper dig med at opretholde en høj forbrænding så du ikke skal sulte dig til resultaterne.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

MISFORSTÅELSE 3: STORT FOKUS PÅ SMÅ DETALJER

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Det er også meget udbredt at fokusere alt for meget på de små detaljer der har en minimal indvirkning på dit vægttab.

Eksempler på disse små detaljer som folk tillægger enormt meget betydning er fx. timing af måltider, antallet af måltider, fødevarers glykæmisk index, konventionel vs. økologisk, detaljeret makro-tracking, diverse avancerede kosttilskud og mange flere.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Ovenstående faktorer er ikke ligegyldige MEN de kan tage fokus fra de store, vigtigere faktorer der VIRKELIG gør en forskel.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Så før du bruger energi på ovenstående detaljer anbefaler jeg at du sørger for at indtage en passende mængde kalorier og at få tilstrækkeligt med protein.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Har du blot fokus på de to faktorer vil det give dig rigtig gode resultater!

Når dét er på plads (sådan rigtigt, det kan tage lang tid) kan du overveje at supplere og optimere yderligere ved sætte fokus på en eller flere af ovenstående detaljer.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

MISFORSTÅELSE 4: MANGLENDE KILDEKRITIK

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Den fjerde meget udbredte fejl er, at du tager den information du får igennem propaganda for gode varer.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Det gælder både hjemmesider og Facebook-opslag fra tvivlsomme kilder og store dokumentarfilm som The Game Changers, Supersize Me, What The Health osv.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Afsenderen har som regel altid en forudbestemt holdning som de prøver at bevise overfor dig, selvom det betyder, at de ignorerer kendt viden der modsiger deres påstande.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Husk på, at stærke holdninger og polariserede budskaber sælger. Det er derfor, den slags artikler og dokumentarserier produceres. Men som tidligere nævnt er der masser af gråzoner når det kommer til kost og træning. Hvis nogen siger det modsatte, så tag deres udtalelser med et gran salt.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

MISFORSTÅELSE 5: DU LEDER EFTER DEN NEMME, HURTIGE LØSNING

Denne misforståelse har to udgaver der ikke helt kan sammenlignes, men så alligevel.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Nummer 1: Som klart er mest skadeligt er, at lede efter den nemme løsning på vægttab. Gennem fx. vægttabspiller, slanke-te og pulverkure. Lad for guds skyld være med at gå den vej. Den slags produkter opsummerer alle de 5 største fejl du kan lave når du prøver at tabe dig i ét produkt, der både bidrager til et usundt forhold til mad og din krop, samtidig med, at det koster en mindre formue.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀

Nummer 2: at have et stort fokus på kosttilskud i forbindelse med vægttab. Det er ikke direkte skadeligt, men stadig unødvendigt. Hvis du ikke skal være fitness-atlet og blot ønsker at tabe dig, så behøver du ikke tænke ret meget over kosttilskud. Det eneste kosttilskud jeg personligt ikke har lyst til at undvære er et godt proteinpulver. Mest fordi det gør det nemt at få nok protein, som jo et én af de få ting der rent faktisk virkelig hjælper dig med at bevare muskelmasse og sikre mæthed under et vægttabsforløb.

 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 ⠀⠀⠀⠀⠀
På de dage hvor du mangler et boost energi til træningen kan et scoop pre workout give et tiltrængt kick, men en kop kaffe fungerer også glimrende!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ navnetraek_sort

2 comments

  • Anna

    Hej Amanda Louise
    Jeg vil bare give dig stor ros for din måde at skrive på. Du er så autentisk og ærlig, og jeg kan rent faktisk relatere til de ting du skriver i forskellige blogindlæg. Det er fedt at følge med 🌞 Tak!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amanda Louise

      Hej Anna
      Tusind tak for din besked. Jeg er rigtig glad for at høre, at du kan relatere til de ting jeg skriver. Det er netop det jeg håber på 😊
      Tak for at du følger med! ❤️

      Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

1000 REP BOOTY CHALLENGE ⎮ Intensiv balle træning uden udstyr