1000 REP BOOTY CHALLENGE ⎮ Intensiv balle træning uden udstyr

5 min. opvarmningsprogram

Husker du at varme op? Ofte kan opvarmning inden træning føles kedelig eller tage for lang tid. Det kan få os til at skippe den. Men korrekt opvarmning er vigtig inden hver eneste træning, da opvarmningen forbereder kroppens led og muskler til belastningen fra træningen. Varmer du ikke op øger du din risiko for skader – og hvem har tid til dét?

Hvem er dette opvarmningsprogram til?

 

Dette opvarmningsprogram er tilrettelagt med henblik på styrketræning, kredsløbstræning eller hjemmetræning på motionist-niveau. Det er altså et basalt all-round program, der sigter på at få gang i kredsløbet øge blodomløbet i de store muskler.

Jeg er selv lidt utålmodig af natur, og derfor forstår jeg godt, at du gerne vil have opvarmningen hurtigt overstået. Derfor har jeg sammensat en opvarmningsrutine der passer til mange former for træning og som du kan gennemføre på blot 5 minutter!

Opvarmningsprogrammet indeholder hverken hop eller andet der larmer og er helt uden udstyr. Det kan derfor laves hvor det skal være uden at vække børnene eller genere underboen, og det kan også udføres af dig, der pga. sygdom eller skader ikke kan hoppe.

 

opvarmningsprogram

 

Hvorfor varme op inden træning?

 

Opvarmning er vigtig.

Uanset hvilken form for træning du skal lave, så bør du sætte tid af til opvarmning. Når du varmer op, så “smøres” leddene og du øger blodcirkulationen i kroppen, hvilket blandt andet sender mere ilt og energi til dine muskler. Du aktiverer også dit nervesystem, så du er forberedt på den type af træning, du skal ud og lave. Den generelle opvarmnings formål er primært at øges din bevægelighed og koordination, så du kan præstere optimalt og forebygge skader.

Varmer du op med henblik på en bestemt type sport eller performance, så kan du ofte fint starte ud med et all-round opvarmningsprogram som dette, inden du går videre til en mere sportsspecifik opvarmning med relation til netop den type træning, som du skal til at udføre.

 

Hvor længe bør man varme op inden træning?

 

5 minutter er en relativt kort opvarmning, men ofte tilstrækkeligt hvis du er motionist og ikke har særlige hensyn, eksempelvis i form af tidligere skader, som kræver en længere og mere specifik opvarmning.

Opvarmningens ideelle varighed afhænger af hvilken type træning du planlægger at udføre. Nogle sportsgrene og træningsformer kræver generelt en længere opvarmning for at sikre optimal performance og reducere risiko for skader.

Som nævnt ovenfor kan du fint supplere dette 5 minutters opvarmningsprogram med yderligere, mere specifik opvarmning efterfølgende, hvis der er behov for det.

 

 

Opvarmningsprogrammet indeholder gode basis øvelser og sikrer, at du får varmet op i alle muskler og led. Det kan, for eksempel, udføres før dette træningsprogram med elastik.

 

Rigtig god fornøjelse med din opvarmning!

Kommentarer

Endnu ingen kommentarer.

Kommenter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

1000 REP BOOTY CHALLENGE ⎮ Intensiv balle træning uden udstyr