Nemme protein brownies med kun 4 ingredienser

Sådan holder du motivationen

Hvis du går igennem en svær tid, kan det være hårdt at holde motivationen oppe. Dette blogindlæg skrev jeg, da jeg var i karantæne under epidemien i 2020. Jeg ville skrive et “sådan holder du motivationen”-indlæg, men kom undervejs frem til, at det i virkeligheden er godt at sætte forventningerne ned.

 

Det begynder virkelig at gå op for mig, at denne virus-situation kommer til at vare meget længere end de fleste af os håbede og troede i begyndelsen. Jeg sidder selvfølgelig ikke i Danmark, så min situation er måske lidt anderledes end din. Men selvom de forskellige landes regeringer tager forskellige metoder i brug, så er jeg bange for, at vi alle er i samme båd når det kommer til varigheden af denne situation på verdensplan. I i en globaliseret verden vil det have betydning for os alle, langt ud i fremtiden.

 

Selvom jeg selv fra dag 1 har regnet med, at det hele ville komme til at vare væsentligt længere end de 2 uger vi oprindeligt blev informeret om, kan jeg mærke, at jeg bliver mere og mere apatisk for hver dag der går. Selvom jeg har enormt mange ting jeg kunne foretage mig som ville være gavnligt for mig selv, mine klienter og min virksomhed på den anden side af denne krise, får jeg mindre og mindre ud af dagene.

 

I dag har været helt ekstrem.

 

Igår blev det annonceret, at vi her i Dubai har totalt udgangsforbud i de næste 14 dage. Med mulighed for forlængelse. Det slog mig virkelig ud.

 

Efter den første weekend med min mormor på hospitalet med Covid-19 (hun er gudskelov rask igen og udskrevet) udgangsforbud om aftenen/natten hvor jeg fik gensyn med min angst, havde jeg ellers fået det okay igen. Situationen var frustrerende og skræmmende, men jeg havde fundet en god rytme i min hverdag og brugte de værktøjer jeg har til at bevare et positivt fokus og være løsningsorienteret.

 

Efter annonceringen af udgangsforbuddet igår har jeg næsten ikke lavet andet end at sove og spise. Jeg har ikke haft motivation til at foretage mig noget som helst.

 

Min to-do liste, udover 2 timers virtuel personlig træning, lød ellers på:

  • 30 min. læsning til min kostvejleder certificering
  • Svare beskeder fra online coaching klienter
  • Blogpost om motivation til i dag (søndag)
  • Handle ind
  • Redigere video til YouTube (deadline tirsdag)
  • 30 min. cardio hjemme (trapper)
  • Bentræning
  • Skrive næste uges motiverende e-mail til min mailingliste

 

Ovenstående er aktiviteter jeg normalt ville nå på én dag, samtidig med at jeg ville træne 4-8 personlig trænings klienter rundt omkring ude i byen. Jeg plejer at være helt ekstremt effektiv med min tid og meget produktiv.

 

Nu er klokken over 18 her i Dubai, og jeg har kun nået de første to punkter på listen. Blogindlægget om motivation ligger stadig som kladde der endnu ikke er skrevet færdig. I stedet sidder jeg nu og skriver dette indlæg, for at få de mange tanker og følelser denne situation indebærer, skrevet ned og delt.

 

Mørket er faldet på og jeg har kun nået 2 punkter på dagens to-do liste selvom jeg i princippet har haft hele dagen fri.

Jeg bliver vred på mig selv over, at jeg nu har meget mere tid end jeg nogensinde har haft, og alligevel er jeg langt mindre produktiv end ellers. Jeg tror at den (hos mig) underbevidste angst, vrede og usikkerhed der nok kører rundt i min underbevidsthed lige nu er enormt drænende.

 

Jeg vågner hver dag og håber, at det hele bare var et mareridt. Jeg er følelsesmæssigt udmattet, og jeg ved, at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Målet med dette blogindlæg er at fortælle dig, at det er okay.

 

Det er okay at du ikke er sindssygt produktiv, det er okay at du ikke får lavet hjemmetræning hver dag, det er ok hvis du føler dig udmattet og har et enormt behov for søvn. Du er i en ny situation der i sig selv er ude af din kontrol, og underbevidst prøver du at bearbejde den nye verdenssituation du står i.

 

Jeg kan kun alt for godt forestille mig, hvor hård denne situation er for dig, hvis du har børn, har mistet dit arbejde, har mistet nogen du elsker eller er psykisk sårbar af den ene eller anden anden grund. Og hvis man konstant får at vide, at det her er den mest optimale situation til endelig at begynde at motionere mere eller spise sundere, så kan man føle sig som en kæmpe fiasko, hvis man ikke har det overskud.

 

Det er okay, at du ikke har overskud. Det er okay, at træde et skridt tilbage og finde dig selv midt i alt det her.

 

Selvom jeg bruger alle de mentale værktøjer jeg har lært at mestre siden jeg gik ned med stress og angst for 8 år siden, så skal jeg grave dybt i disse dage. Det kræver konstant viljestyrke at skubbe de negative tanker væk og fokusere på at gøre det bedste jeg kan i dette øjeblik. Det er drænende. Jeg sover 8-10 timer hver nat, men føler mig aldrig frisk og udhvilet.

 

Nu vil jeg stå ud af sengen og lave en kort 10 minutters ben-træning. Selvom jeg slet ikke føler for det, men fordi jeg ved, at jeg får det værre med min angst, hvis jeg slet ikke bevæger kroppen. Måske det blir’ mere end 10 minutter, hvis jeg føler for det. Men i dag er målet bare at få skoene på.

 

Jeg tænker at 10 minutters træning er realistisk og vil føles rart. Men målet er at få skoene på og starte, og så giver jeg mig selv lov til at stoppe, når jeg vil.

 

Sådan holder du motivationen

 

Og det er mit tip til dig i dag. Hvis det hele føles overvældende (måske ubevidst) og du ikke har noget overskud, så sæt dig selv et lille-bitte mål:

  • 1 minuts meditation.
  • 5 minutters gåtur.
  • Læs én side i din bog
  • Lyt til en kort og spændende podcast (gerne i sengen)

 

Hvis vi kan holde fast i at gøre noget, der føles godt for os selv, selvom overskuddet et lavt, så er der meget større chance for, at vi ikke falder helt ned på bunden af det sorte hul.

 

Målet lige nu er, at vi klarer os igennem så godt vi kan. Ud med den dårlige samvittighed og ind med forståelse og medfølelse overfor dig selv. Du gør det bedste du kan!

 

Det måtte jeg også lige huske mig selv på i dag.

2 Kommentarer

  • Amanda

    Så fint og godt indlæg! :) Synes det er dejligt, du åbner op omkring det!
    Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amanda Louise

      Tak sødeste Amanda ❤️ Jeg tror på at åbenhed gør, at vi ikke føler os så alene trods isolationen. Stort knus!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Kommenter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

Nemme protein brownies med kun 4 ingredienser