Project Fatloss: Week 2

Refeed eller Cheat Day?

Billede 30-07-2016 08.22.49

(For english hit the “translate” button in the bar above)

Efter vejning i går besluttede jeg, at kroppen trængte til en refeed. Og det fik mig til at tænke lidt over begreberne. Nogen kalder det “refeed day”, nogen “spisedag” og andre siger “cheat day”.

Jeg bryder mig ærlig talt ikke om “cheat day” da jeg tror på, at de ord man vælger har en betydning, og at det ikke er gavnligt at fortælle sig selv, at man er i gang med at snyde. Snyde diæten eller måske snyde sig selv? Det giver en følelse af, at det man gør lige nu, ikke har en betydning eller konsekvens. Men det har det jo, for kroppen optager alt hvad vi spiser. Bestemt også så junk, slik, kage osv. i store mængder, selvom vi kun går amok i det én gang om ugen.

Min holdning vil altid være, at man trods diæt må og kan spise hvad man vil, altid. At man så vælger at følge sin plan eller at holde sig til sunde og nærende mad i passende portionsstørrelser er ikke et spørgsmål om tvang, men et valg man har truffet fordi man ønsker at nå sine mål. Når jeg tænker på den måde føler jeg selv, at jeg er i kontrol over situationen og jeg har langt mindre selvmedlidenhed gennem et vægttabs- eller konkurrenceforløb med det mindset end jeg havde dengang at jeg “ikke måtte” spise andet end det på min plan og havde en ugentlig cheatday (som altid gik helt galt). Og mine resultater er bedre, for jeg jeg ikke lyst til at “cheate”. Jeg ved, at det jeg spiser på vil påvirke mine resultater. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan finde på at spise slik, is eller kage som en del af mit refeed. Det kan jeg. Men så bliver det i stedet et bevidst og velovervejet valg. Noget jeg prioriterer. Måske spiser jeg bare et normalt og sundt aftensmåltid og så udvælger jeg min favorit-is eller 200 gram af mit yndlings-bland-selv til bagefter. Eller jeg spiser sushi eller en burger, og lader desserten være skyr med proteinpulver, frisk frugt, nødder og rosiner. Intet er forbudt, men jeg smider ikke hjernen fra mig og går amok i mad jeg alligevel ikke rigtig nyder efter de første 10 mundfulde. Jeg bliver stadig mæt og spiser mad jeg kan nyde.

Motivationen vil altid svinge, men har man truffet et aktivt valg for at opnå et bestemt mål og opbygget disciplinen, så behøver man ikke altid at føle sig motiveret for at arbejde hen imod sit mål.

I disse tider hvor vi fokuserer på at alt skal være i balance og vi skal acceptere os selv som vi er, mener jeg stadig, at der skal være plads til at man følger sine mål. Også de mål der handler om, hvordan man gerne vil se ud. Det er der ikke noget galt i.

Man skal selvfølgelig opveje sit ambitionsniveau men den indsats man er villig til at lægge i det, og nej, at være helt hakket ned og i konkurrenceform er der ikke nogen der bliver et lykkeligere menneske af. Men at sætte et mål, opbygge en disciplin omkring vejen dertil, træne de gode vaner og at træffe de rigtige valg selvom motivationen for det måske egentlig ikke lige er der – dét har i hvert fald for mig haft en enormt stor indflydelse på at opbygge min selvtillid og troen på at jeg kan, hvad jeg vil.

Vil du have hjælp til at sammensætte det mest optimale kost eller træningsprogram til netop dig samt ubegrænset og personlig coaching via mail? Du kan læse alt om hvad jeg tilbyder på siden “Online Programlægning“ :)

Billede 29-07-2016 22.53.08

Mit refeed i går endte btw med at være en kage fra Cheesecake Factory i stedet for aftensmad, samt denne is-favorit som jeg fandt i mit lokale supermarked. Resten af dagen havde jeg bare spist min normale mad, så der var plads til at skeje lidt ekstra ud. Jeg havde også købt bland-selv-slik men efter et par stykker havde jeg ikke lyst til mere af dét. Kagen og isen var til gengæld mega lækre og jeg gik glad og mæt i seng! :)

// Amanda Louise
(Indlægget kan indeholde affiliate links)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Project Fatloss: Week 2