Dagens træning: 11 km. løb

Konfronter dine svagheder

20140719-132327-48207239.jpg

Jeg er lige kommet hjem efter endnu en hård WOD (Workout Of the Day) hos Crossfit Copenhagen. Jeg er blevet rigtig glad for at træne der, og for de udfordringer træningen giver mig.

Det er sjovt som jeg ved hver workout bliver mindet om, at jeg slet ikke er så god som jeg egentlig gik og bildte mig selv ind ;) De her fullbody workouts giver mig virkelig kamp til stregen, og mine svage punkter bliver totalt blottet. Det er enormt grænseoverskridende, men også befriende, på en eller anden måde. Face your fears ;)

I kan måske huske mit indlæg om at jeg hader at træne mave, og derfor ikke gør mig så meget i det? Well, det er en af de ting der bider mig i røven nu! Min core er det der begrænser mig i mange af de tunge løft, og mine svage hoftebøjere er en stor udfordring i alle de lidt mere gymnastiske øvelser.

Igennem 3 år med tung, klassisk styrketræning, har jeg oparbejdet en god kropskontrol og teknik. Og det har på ingen måde været forgæves! Havde jeg ikke den baggrund med mig, så havde al den træning jeg laver nu været endnu mere umulig. Men det er fedt igen at blive konfronteret med sine svage punkter, og tvunget til at arbejde med dem! Jeg er jo ellers rigeligt stærk til hverdag, men når jeg bliver presset, så er det tydeligt hvor jeg først udmattes.

Det minder mig om da jeg startede med at styrketræne, og skulle lære at mestre nye øvelser og bevægelser. Jeg kan huske at jeg lavede skulderpres med 8 kilos håndvægte og følte at det var helt umuligt! Og at jeg fik et hold i lænden i 2 uger, fordi jeg dødløftede forkert…

Men både dengang og nu, er det den slags der motiverer mig. Alt det jeg gør forkert. Alt det jeg endnu ikke kan. For jeg skal nok lære det! Det tog mig 2 år at lære at dødløfte korrekt. Og det har taget mig endnu længere at lære at dødløfte nogenlunde tungt. Men nu gør jeg det bare.

Jeg møder mange der helt undgår styrketræning og træningscentre fordi de føler sig udstillet og usikre. Men jeg håber at i kan tage ved lære af sådan en som mig. Jeg startede fra bunden. Og selvom jeg i dag lever af at arbejde med træning, så er jeg stadig langt fra perfekt! Men min filosofi er, at hvis vi kan acceptere de ting vi endnu ikke mestrer, og kan finde motivationen i dét, så er der ikke noget vi ikke kan lære!
Konfronter dine svagheder, vær åben og ydmyg, og en dag vil din svaghed være din styrke!

6 comments

  • Maria

    Det kunne være rigtig spændende at høre noget om, hvordan du griber din weakpoint træning an. f.eks. som overstående med en svag hoftebøjer, der holder dig tilbage. Hvor meget arbejde vil du ligge i at få rettet op på det f.eks., og hvordan vil du implementere det i din træning? f.eks. er det i opvarmningen, implementeret i din hovedtræning eller som afslutning derpå eller en hel fjerde ting. Der er tusind måder at gøre det på, og synes det kunne være spændende, som sagt, at høre noget om, hvordan du griber det an og dine tanker bag dit valg.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Hej Maria

      Du kan måske læse lidt om det i mit svar til Andrea.
      Derudover har jeg noteret mig dit ønske, og jeg vil huske på at inddrage det i mine fremtidige træningsindlæg :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Andrea

    Det kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide i forhold til din svage hoftebøjer. Jeg er så uheldig selv at være udstyret med ret svage hoftebøjere som “knækker” i tide og utide og gør ret ondt og ofte er “seje”. Er det nogensinde noget du har fået undersøgt – eller har du nogle erfaringer i forhold til dit studie osv til hvad man kan gøre ved det? Har aldrig fået mig taget sammen til at få det undersøgt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Hej Andrea
      Jeg har ikke fået det undersøgt yderligere end hvad jeg kan undersøge selv. Jeg arbejder primært med rectus femoris, men mistænker at problemet også findes i de andre hoftebøjere. Rectus er dog lettest at arbejde med, og er tydeligt meget stram hos mig. Ligesom dig kan jeg opleve at noget “knække” eller hvad man skal kalde det.. Jeg ville sige at de “popper” på en ubehagelig og øm måde, specielt når jeg begynder at blive træt.

      Jeg har forsøgt at få arbejdet med dem gennem min massør, men de er meget seje at arbejde med, og svære at få fat på. Så pt. er det aktiv/passiv udstrækning udført af mig selv, styrketræning, samt et skoindlæg der justerer min benlængdeforskel.

      Synes desværre det er svært at blive taget seriøst hos de behandlere jeg har henvendt mig hos, men ovenstående er det jeg har valgt at forsøge mig med nu.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette

      Hej Amanda
      Det du beskriver ovenfor minder meget om mig selv. Mine hoftebøjer er meget usmidige og knækker til tider, hvilket har resulteret i at jeg i lang tid ikke har kunnet squatte, og min teknik er blevet værre og værre. Jeg er nu igang med mobilitetstræning for at forbedre min mobilitet og dermed teknik, men det kunne være fedt at vide hvad du helt præcis gør, fx det du kalder aktiv/passiv udstrækning (for det virker som noget der er mange der døjer med desværre)
      Ellers tak for en super god blog! :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Andrea

      Tak for dit svar – vil følge yderligere med ved dit indlæg omkring emnet :)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Dagens træning: 11 km. løb