Alt om fitnesskonkurrencer

I har været meget tålmodige.. Og nu er indlægget endelig klar! Har forsøgt at svare så godt som muligt på jeres mange spørgsmål, og jeg håber i kan bruge mine erfaringer.

I skal være velkomne til at stille yderligere spørgsmål i kommentarerne eller på mailen :)

Picture 5

Fitness handler ikke kun om at stå på scenen og se godt ud i en bikini.
Måske er det den oprindelige motivationen, men undervejs finder man ud af hvor mentalt udfordrende det er at sætte sig et mål, og gå hele vejen efter det. Man må finde motivationen inde i sig selv hvis man vil klare det.
Fitness handler om at udfordre sig selv udover alle grænser, om at være sindssygt disciplineret på alle områder, og om at ofre en periode af sit liv, for i sidste ende at nå målet.

Hvem kan stille op?

Alle kan i stille op til Debutantstævnet under DBFF som afholdes i september.
Alt efter hvilken kategori man ønsker at deltage i, er der forskellige klasser inddelt efter højde og/eller vægt, men derudover er der ikke krav til at man skal have bestemte mål eller lignende for at deltage.

Screen shot 2013-02-15 at 3.31.21 PM

Forbund og regler:

Der er to forskellige forbund i Danmark. WBFF (World Bodybuilding & Fitness Federation) & DBFF (Dansk Bodybuilding of Fitness Forbund) som hører under det internationale forbund IFBB.
Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om hvor det er bedst at stille op eller hvilket forbund der er bedst, men jeg er selv medlem af DBFF og jeg kender kun reglerne indenfor dette forbund.

Jeg anbefaler alle interesserede at gå ind på www.dbff.dk og læse om regler og klasser. På den måde får i al den nødvendige information, og i ved hvor i skal søge viden hvis der opstår tvivl senere hen. Har i specifikke spørgsmål i forhold til medlemskab/indmeldelse/tilmelding osv. så skriv en mail til forbundet.

Der er en del regler man skal være opmærksom på, blandt andet skal man have været medlem i en vis periode før man kan stille op. Jeg mener tilmeldingsfristen for 1. gangs atleter der ønsker at deltagere i Debutantstævnet til september var 1. februar 2013.
Melder man sig ind senere er det stadig muligt at deltage, men så skal der betales et ekspresgebyr udover det normale indmeldelsesgebyr og kontingent.

Det leder mig videre til økonomien i det at stille op…

Økonomi:

Når du overvejer at stille op er det rigtig vigtigt at lægge et budget, så du ved hvilke udgifter der kommer undervejs. Det er ikke billigt at stille op.

Et budget kunne se sådan her ud:

Engangsudgifter:

  • Indmeldelse og medlemskab af et forbund
  • Poseringstræning
  • Bikini
  • Sko til scenen
  • Negle
  • Tan, smykker, make-up etc. til scenen
  • Gebyr for at starte hos en coach

Månedlige udgifter:

  • Medlemskab af fitnesscenter
  • Coach (vejledning, målinger/vejninger, kost- og træningsplaner)
  • Mad
  • Proteinpulver og div. tilskud

Hvis konkurrencen afholdes langt væk:

  • Transportudgifter
  • Hotel

Derudover er det vigtigt at have en del træningstøj og sko, medmindre du har lyst til at vaske tøj dagligt.

Priserne på coaching varierer meget. Når du skal vælge en coach og et team, så gå efter en du føler du kan stole på, og en der har et godt ry. Den dyreste coach er ikke nødvendigvis den bedste, og ikke alle atleter og coaches passer sammen.
Selvom du har stor erfaring i forhold til kost- og træning så mener jeg at det er fuldstændig essentielt at have en coach til at vejlede dig de første gange du stiller op.

Screen shot 2013-02-15 at 3.31.39 PM

Hvis ikke du allerede bruger en del penge på mad, så vil dit madbudget stige en del. Fedtfattige proteinkilder, grøntsager og gode fedtstoffer er ikke det billigste.
Personligt prøver jeg at spare penge ved at købe kød i store mængder på tilbud, og så fryse det ned. Jeg har desuden altid en masse frosne grøntsager i fryseren, de er hurtige at tilberede og oftest billigere end friske grøntsager. Desuden er der ikke noget spild fordi de kan holde sig så længe.

Skal du stille i fx. bikini-fitness er der få regler til bikinien, og du kan få en bikini der opfylder alle krav relativt billigt. Den skal dække og fremhæve de rigtige ting, men derudover er det kun dine egne krav og ønsker til bling og materialer der afgør hvad den kommer til at koste. Skal du stille i bodyfitness eller bodybuilding er der flere regler, og disse bikinier skal specialsyes.
Jeg fik personligt syet min DM-bikini af en syerske der kender kravene, og det vil jeg også foretrække en anden gang.
Opfylder din bikini ikke kravene vil den ikke blive godkendt ved indvejning, og så får du ikke lov til at stille op. Det samme gælder sko, som der også er specifikke regler for.
Jeg henviser til forbundet, som kan oplyse om regler og krav i de forskellige klasser.

20130202-133716.jpg

Enkelte er så heldige at have sponsorer der tilbyder at støtte dem, i bytte for at atleten fx. bærer deres produkter til træning eller reklamerer for deres produkter. I takt med at sporten vokser herhjemme kommer der flere sponsorer til, men konkurrencen bliver også større og man skal skille sig ud for at kunne tiltrække – og beholde – en god sponsor.

Jeg er personligt så at heldig at den fanastisk dygtige Naana fra Glamournails.dk tilbød at sponsorere mine negle til DM i 2012. Det var en enormt stor støtte at have en så dygtige neglepige som Naana til at stå for så den vigtige detalje :)

Men som atlet må man generelt gå ud fra at man som udgangspunkt selv skal kunne afholde samtlige udgifter.

Valg af træningscenter:

Når man skal stille op bruger man naturligvis mange timer i træningscenteret. Min erfaring er at det kan være en idé at opsøge et træningscenter der er mere målrettet bodybuilding-kulturen end de almindelige kommercielle fitnesscentre som FitnessDk og Fitness World.

Selv var jeg glad for at kunne komme og styrketræne i Temple Gym i København, og så lavede jeg min morgencardio i det daværende SATS.

Desværre er både SATS og Temple Gym nu lukket, og jeg synes det er svært at finde nogle nye, gode centre i København. Min daglige træning foregår pt. i Fitness World, og selvom det er fint, så er det miljø bare ikke specielt motiverende.

Screen shot 2013-02-15 at 3.32.00 PM

Det jeg bedst kan lide ved centre med bodybuilding-miljøer er at de fleste er der for at udvikle sig og gerne hjælper hinanden og lærer fra sig. Det ser man ikke på samme måde i de kommercielle centre hvor medlemmerne passer sig selv og oftest ikke har ret meget forstand på hvad de står og laver og hvorfor.

Så konklusionen er, at hvis du har mulighed for det, så vælg i et center med et motiverende træningsmiljø og en god stemning. Det gør de mange timer man skal bruge i fitnesscenteret lidt mere inspirerende i længden :)

Træningen:

Hvor meget træning, hvornår, hvor længe, styrketræning, kredsløbstræning, intervaller, hvorfor, hvor tungt, hvor mange øvelser, sæt, gentagelser…?
Generelle spørgsmål om træningen op til en konkurrene er noget af det jeg får flest spørgsmål omkring. Det er selvfølgelig dejligt at i spørger mig til råds og meget naturligt, nu hvor jeg skriver en blog om træning… Desværre er der ikke et universelt svar på hvad der er rigtigt eller forkert at gøre, og jeg kan kun svare ordentligt på dette ved at have nogle uddybende informationer og billeder at gå ud fra.

Hvis du ikke bare er nysgerrig, men virkelig har lyst til at få lavet et personligt program hos mig, så er det dog muligt. Jeg samarbejder med min coach, bodyfitness atlet Kine Krøs om at lave skræddersyede trænings- og kostprogrammer til personer der virkelig ønsker at ændre deres livsstil og opnå drømmekroppen. Lyder det interessant? Læs mere her.

Min træning frem imod DM stod på styrketræning 5-6 gange ugentligt og derudover løb, sprint intervaller, powerwalks (op ad bakke på løbebåndet) og længere sessioner på stepmaskinen.

Jeg deler altid min træning op i cardio om morgenen og styrketræning om aftenen, så jeg træner 2 gange dagligt. Det er ikke unormalt at jeg kan træne 2-3 timer på en dag, hvoraf minimum de 90 min. er styrketræning.
Dog er jeg for tiden ret glad for et styrketræne i lidt kortere tid  ad gangen, hvor jeg til gengæld ¨træner tungere men med færre reps pr. set.
Det er den slags justeringer man må lave på sin træning ind imellem, så kroppen konstant udfordres og derfor må blive større og stærkere.

554070_10151242994045519_78522253_n

Kosten:

For kosten gælder overordnet det samme som med træningen: Intet er det rigtige for alle.

Dog er kost lidt nemmere at have med at gøre, da sund mad generelt er sund mad for alle. Det handler om at stoppe med at indtage crap og i stedet fylde kroppen med sund, ren, næringsrig mad. Og om at spise nok!!!

Jeg kan ikke understrege vigtigheden af at spise nok, nok. Sulter du dig selv hele vejen op til konkurrencen, vil din krop ikke bygge muskler, og du vil aldrig se godt ud på scenen. Undtagelsen fra dette kan være de sidste uger op til konkurrencen, hvor man ønsker at “tømme” kroppen for væske, sådan at man ser så fit og lækker ud som overhovedet muligt på dagen.

Det kan være en ide at forberede sig mentalt på at konkurrence-diæt-mad er kedeligt.  Det er selvfølgelig individuelt hvor meget man kan skeje ud og tilsætte til sin mad, samtidig med at man opnår resultater.

Screen shot 2013-02-15 at 3.43.34 PM

Personligt spiste jeg præcis det samme 6 dage om ugen i 14 uger frem imod DM: Kylling, hvid fisk, grøntsager, brune ris, sweetpotatoes, havregryn, æbler, mandler, proteinpulver og skyr. I kan finde et eksempel på min kostplan her.

That’s it. Ingen mælk i kaffen, ingen ketchup til aftensmaden, alt der skulle tilberedes blev tørstegt, dampet eller ovnbagt. Clean, fresh, delicious – and boring!
Men man vænner sig til det, synes jeg.

Personligt fandt jeg undervejs ud af at jeg kan krydre med div. krydderier (også salt), lidt salsa (uden tilsat sukker) og dijon-sennep uden min krop går amok og ophober væske. Nogen kan sikkert tåle flere ting, andre færre. Jo mindre man eksperimenterer i ugerne op til konkurrencen, jo mere sikker er man på at intet går galt :)

416825_10151082421604632_656783471_n

Håber at dette indlæg har besvaret nogle af jeres spørgsmål., og måske kan være det sidste der skulle til for at nogle af jer får mod på at kaste jer ud i sporten! :)

Held og lykke!

Comment

  • Thorbjørn Dahl

    Hej Amanda Louise

    Min veninde Anne Christina Knudsen (http://instagram.com/annechristina8000) har henvist mig til dig, grundet dit indlæg: http://amandalouise.dk/qa-fitness-competitions/

    Jeg søger et træningscenter i København, der er målrettet bodybuilding-kulturen. Jeg er (som du) træt af at træne i kommercielle centre, hvor medlemmerne passer sig selv og oftest ikke har forstand på hvad de laver. Jeg ønsker, at mine workout’s skal afvikles i et stimulerende og seriøst miljø… Og undrer mig over, at København tilsyneladende ikke byder på det ;-(

    Er du blevet klogere, siden du skrev dit indlæg?

    Venlig hilsen

    Thorbjørn Dahl

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Hej Torbjørn

      Der findes Target Fitness på Amager og Anger Management i Rødovre.
      Desuden findes Temple Gym stadig, dog i mindre lokaler end tidligere.
      Derudover åbner Loaded Gym i Valby efter nytår :)

      Så der findes lidt forskelligt, desværre ligger det hele langt fra mig :( Men måske et af centrene er noget for dig? Jeg har været i både Target og Anger og synes godt om begge steder. Jeg har ikke selv vært forbi det nye Temple Gym, så det kan jeg desværre ikke udtale mig om.

      Mvh. Amanda Louise

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nana k

    Hej Amanda
    Jeg har længe fulgt din blog og andre fitness atleters blogge. Jeg har styrketrænet de sidste 3-4 år og har det sidste halve år haft tanker om at stille op.
    Jeg vil ikke stille op til 2014, men sansynligvis 2015 – da jeg vil være ordentligt forberedt.
    Må jeg spørge om hvad det koster at have en coach op til konkurrencen, mere præcist? Jeg ved det ikke er billigt, men for mig at se er coachen den mest konstante udgift, men en meget essentiel en.
    Ved coach vil jeg tro at vejning, løbende kost- og træningsplan indgår?

    Venlig hilsen Nana

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Hej Nana

      Jeg kan ikke svare præcist på hvad det koster, da de enkelte coaches selv bestemmer priserne. Det bedste du kan gøre er at kontakte mulige coaches og høre hvad forløbet vil koste hos dem.

      Priserne ligger hos de fleste et sted mellem 250-1500 kr. pr. måned. Dertil kommer et opstartsgebyr oftest omkring 2000-3000 kr.

      Men der er sikkert også nogle der er dyrere, og måske også nogen der er billigere :)

      Hilsen Amanda

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Amanda!

    Nu har jeg googlet og googlet, men uden held. Jeg håber, du kan hjælpe mig med at finde svar på mit spørgsmål. Jeg er lidt i tvivl om, hvad reglerne for at stille op, hvis man har ar, er. Jeg har nemlig et, der går tværs hen over højre side af min mave, fra dengang jeg havde blindtarmsbetændelse. Har det nogen betydning? Kan man stille op, selvom man har det?
    Kærlig hilsen
    Katrine :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amandalouise

      Hej Katrine

      Jeg mener ikke at der er regler for det, men hvis det er meget fremtrædende ville det måske kunne trække ned.
      Husk dog at du får tan på, og man kan også få noget make-up til at dække tatoveringer på kroppen… Mon ikke det også kan nedtone ar?

      Ellers ville jeg tage kontakt til dommerchefen og høre ham :)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Previous post

Pics & quotes